Jak uczyć się w bardziej efektywny sposób? Nasze triki

Kiedy przychodzi moment, w którym powinniśmy się pouczyć, wszystko jest bardziej zajmujące niż nauka. Komputer nagle wydaje się jeszcze mocniej interesujący, stare e-maile wymagają pilnej odpowiedzi… A nauczyć się trzeba.

nauka

Autor: Sebastian Włoszek
Źródło: http://www.flickr.com
W jaki sposobów to robić skuteczniej?
Posprzątanie stanowiska nauki, a nawet całego pokoju, w którym będziemy zdobywać wiedzę, nie jest tylko gadaniem naszych mam. Jest to całkiem kluczowy element efektywnej nauki – brak zbędnych przedmiotów wokół rzeczywiście pomaga skupić się na materiale do opanowania.
fotografia

Autor: Agata Meble
Źródło: Agata Meble
Powinniśmy pamiętać o tym, że zdolności do koncentrowania się na jednej czynności są ograniczone. Dlatego wielogodzinne zakuwanie bez przerw często jest mniej skuteczne.

Nie chcesz zakończyć ciekawego zagadnienia na tym wpisie? Więc zachęcamy do kolejnych – kliknij w link (http://www.medicus.ie/pl/4/pediatra) i przenieś się na zbliżoną stronę.

Ta prawidłowość dotyczy nie tylko nauki. Bez robienia sobie przerw gorzej także wykonujemy obowiązki. Jesteśmy zdolni do skupienia uwagi bez odpoczynku kilkadziesiąt minut, na początku pracy nawet godzinę. Po tym, żeby nie utracić koncentracji, powinno się zrobić sobie pięć do dziesięciu minut przerwy. Przerwy mają także kolejną rolę – to w tym czasie nowo zdobyta wiedza ma szansę utrwalenia.

Kolejną istotną rzeczą jest angażowanie większych ilości obszarów mózgu. Chodzi tu o bardziej zróżnicowane i kreatywne podejście do nauki. Nie ma co nabijać się z ludzi, którzy podczas nauki gestykulują, używają masy kolorów do podkreśleń, wyśpiewują sobie wzory. To te osoby uczą się skuteczniej. Zajmują wiele ośrodków mózgu i w ten sposób zazwyczaj więcej zapamiętują. Paradoksalnie, mniej się też dekoncentrują, gdyż kreatywniejsze części mózgu mają zajęcie i nie poszukują atrakcji poza podręcznikami.
Także z tego powodu świetnie sprawdzają się każdego rodzaju rysunki, wykresy. Ich podstawową funkcją jest jednak systematyzowanie wiedzy i nauka przez wsparcie zapamiętywania.

W jaki sposób? Mózg człowieka nie jest stworzony do opanowania ciągów informacji, lepiej mu idzie ze związkami. Bez zrozumienia materiału nauka zawsze idzie nam o wiele gorzej.